søndag den 19. februar 2012

Vinterferien er slut

Ferien startede sidste fredag med at jeg havde fødselsdag. Vi fejrede den nu hos min mor, for hun synes, det var hendes tur til at give middagen (hun har også fødelsdag den dag). Vi fik stegte ål og stuvede kartofler. Mums, det var lækkert! Jeg havde medbragt citronfromage til dessert og fastelavnsboller til aftenkaffen. SYREN blev færdig i god tid, men jeg fik ikke tid til at tage et billede af min mor med trøjen på, så det får I senere. Den lilla vest er også færdig og afleveret - billede må følge senere sammen med Syren.

Allerede næste dag tog vi et par dage i badeland med nogle venner. Vi tilbragte et par hyggelige dage sammen, og jeg fik strikket en sød lille hue til deres datter. Hun fortjente den, fordi hun måtte sige farvel til deres kat pga. allergi og så må man have en lille trøstegave.

Fakta:
Opskrift: Hue til barn fra Familie Journal nr. 42/2010.
Garn: Drops Merino, Extra Fine, farve 22 støvet lilla
Forbrug: ca. 1½ nøgle.
Pinde: Knitpicks træ-rundpind, str. 4½ - magic loop teknik.
Ændringer: Jeg slog 8 ekstra masker op til str. 10 år, da mit garn var tyndere end originalgarnet.
Hot or not: Den blev godkendt, så det må være hot.

Efter en arbejdsdag mandag, tog jeg tirsdag morgen til København med en veninde. Hun skulle til noget behandling kl. 18.00, men vi tog afsted fra morgenstunden, og der blev planlagt og googlet lidt hjemmefra. Vi var knapt nået til Storebælt, før trafikken stoppede; broen var lukket pga. nedfald af is. Vi kunne heller ikke komme hjem, fordi Lillebælt var lukket pga. en ulykke. Vi tog en kop kaffe og tænkte lidt - pludselig kom løsningen, og vi kørte til Nyborg station, stillede bilen og tog toget til storstaden. Efter en skøn frokost i Skuespilhuset, gik vi forbi Sommerfuglen, Uldstedet og et par andre butikker. Jeg købte nu ikke garn, men det er et par fine og inspirende garnbutikker, som jeg bestemt skal besøge igen.

Allerede torsdag stod den igen på ferie; samme veninde og vores genbo tog til Vesterhavet med vores tilsammen 7 børn. Mændene skulle følge efter fredag aften. Min egen stakkels Lars fik dog alvorligt bøvl med en tand, som krævede flere tandlægebesøg, penicillin, stærk smertestillende og til sidst en tandudtrækning, så han valgte at blive hjemme.

Weekenden gik med god mad, strik, gode gåture i skoven og ved stranden. Lidt shopping i Ulfborg og omegn. Et af besøgene gik til Tind, hvor jeg håbede på at hilse på Bodil. Vi havde været længe i butikken, før jeg endelig fik øje på hende og vi fik en hyggelig snak. Tind er en meget lækker og inspirende butik, så tag derud, hvis I er i nærheden!

Jeg fik strikket lidt sokker i løbet af denne weekend. Sok nr. 2 til endnu et par arbejdssokker til Lars efter sædvanlig opskrift.

I Ulfborg kan man finde en lille, hyggelig garnbutik, Tingstedet, hvor jeg endelig fandt noget farverigt sokkegarn fra Hjertegarn, Ragg-strømpegarn, i forskellige farvekombinationer. Jeg fik strikket knapt et par i et sort/flerfarvet garn til Mai.

En begivenhedsrig og hyggelig uge er slut, og jeg skal slappe lidt af med TV, inden jeg skal have mig en god nattesøvn.

Eva sagde ...

Sikke mange hyggelige ting I har nået. Det lyder skønt.

Nu truer hverdagen. God mandag til dig.

Irene sagde ...

Forsinket til lykke med fødselsdagen! Uhm - stegte ål - det lyder vel nok godt:-) Lader til du har haft en dejlig vinterferie.

Fru Knudsen sagde ...

Tillykke med din mor. Øv,øv med Lars´ tand!! Tak for inspirationen jeg tager lige om lidt til hovedstaden, så .... garn skal der gerne gramses på

nynne sagde ...

Forsinket tillykke med dagen - lyder til at du nød den :-)
Sejt så meget du har nået -

Lykke sagde ...

Det var da en virkelig sød tøse hue, godt at hun blev glad for den!

Strikkeheksen sagde ...

Tillykke Berit - omend lidt sent - også med mor :-) Sikke dejlige oplevelser din vinterferie bød på og skønt strømpegarn, du har fået hapset. Jeg vil også så gerne besøge Tind Mohair engang - men det må vist blive en sommerudflugt engang :-)

Jeg har måttet kapitulere og ligger nu i sengen IGEN - øv, hvor er det en sej omgang!

Lea sagde ...

Lyder til at I havde en skøn fødselsdag - tillykke til jer!

Dejligt med strømper - jeg synes sørme også du er lynhurtig med dem.....måske skulle jeg også selv få sat lidt turbo på mit strømpestrik....!!

dqpage sagde ...

hej Berit
tillykke med fødselsdagen
til både dig og din mor :o)
hilsen Mona

Helle : sagde ...

Tillykke også til din mor, du får da rigtig strikket sokker! Skønt garn du har fået købt til flere sokker ! håber vi ses hos Tine på søndag.

Helle sagde ...

Det lyder som en rigtig hyggelig ferie. Sommerfuglen og uldstedet er faste punkter når vi er i Kbh, nogle gange bare for at snuse, andre gange frister de. Og Tind ligger bare så flot, for ikke at tale om butikken, godt der er for langt til lige at tage forbi.